
Datortekniken, datorspel och virtuella världar är tre substanser, som står i ett ganska tätt sammanhang och påverkar på varandra i sin utveckling.
Jag själv, som en av de medgående i datorsutvecklingen, använder datorer under ungefär 30 år och kan se hur datorspel av olika tider skiljer sig åt. För längre sedan i början hade jag likasom de mesta ingen dator och fick spela spel hos mina kompisar som hade tur och fick en dator. Min första favorit-dattorspel var ett naturvetenskapligt spel, som lärde mig att räkna matte. Det var ett primitivt datorspel, som inte liknar alls nuvarande uppkomna populära spel med massor roliga detaljer och bra grafiken. Sedan detta har jag använt dator överallt och tycker mycket om att vara datoranvändare. När jag fick min första dator blev jag väldigt lycklig. Men dåtidens datorer är inte samma gårdagens datorer. Utvecklingen går framåt. Samhället utvecklas och allting utvecklas med. Och först och främst tekniken. Men kan ju se detta på datorhistorien. Gårdagens datorer var stora och tunga. Jämför med dagens datorer, som kan bli så små att barn kan spela på i bilen eller på tåget. Dessutom blivit kapaciteten mycket bättre nu. Det samma hänt med datorspel. De har blivit mer avancerade och liknar mer vår drömmar istället för vårt vanliga liv. T ex virtuella världar. Och vi utvecklas med i processen. Nu kan man mycket mera än dåtiden, mera kunskaper och mera prestationer, högre digital kompetens och bredare IKT-tillämpningen. Moderniserade samhället skapar nya betingelser för datorsutvecklingen och vi utvecklas med.
Jo, digitala spel lockar ännu mer med teknikprocessen. Nya moderna datorer med mera...Även vuxna blandar sig in i att spela spel på en dator. Det finns ju yrke som datorspelare nu samt kommit fram ett nytt begrepp som e-sport. Så populärt det hat blivit! (Exemplet kan bli filmen om Sebastian Pesic
Jo, digitala spel lockar ännu mer med teknikprocessen. Nya moderna datorer med mera...Även vuxna blandar sig in i att spela spel på en dator. Det finns ju yrke som datorspelare nu samt kommit fram ett nytt begrepp som e-sport. Så populärt det hat blivit! (Exemplet kan bli filmen om Sebastian Pesic
https://bilda.kth.se/courseId/4935/content.do?id=13518276, 2010-07-24)
Datorspel använder man ännu mer i undervisningen nu (t ex skolan http://www.q2l.org/ i New York). Jag tror att lärande spel kommer att ha en bra framtid. Virtuella världar t ex kan man använda i speciellundervisning, tycker jag. Åt andra sidan blir datorspel mer aggressiva med tiden, vilket påverkar på barn negativt.
Olika datorspel kan bli lärorika i olika ämne i lärandet. Man kan lära sig hel
t annat än man tänker med spelet. Man siktar på två mål på en gång: både att ha de färdigheter spelet kräver för att klara av uppdraget och extra saker, som är bra att kunna. T ex en del av mina
spel-favoriter (Heroes, Caesar, Tomb Raider) kan bli lämpliga i strategi och taktik, historia och lederskap. Titta, vilken grovmotorik hat Laura Croft i Tomb Raider-serier, vilket kan man utnyttja i idrottsundervisningen t ex.
Datorspel använder man ännu mer i undervisningen nu (t ex skolan http://www.q2l.org/ i New York). Jag tror att lärande spel kommer att ha en bra framtid. Virtuella världar t ex kan man använda i speciellundervisning, tycker jag. Åt andra sidan blir datorspel mer aggressiva med tiden, vilket påverkar på barn negativt.
Olika datorspel kan bli lärorika i olika ämne i lärandet. Man kan lära sig hel
t annat än man tänker med spelet. Man siktar på två mål på en gång: både att ha de färdigheter spelet kräver för att klara av uppdraget och extra saker, som är bra att kunna. T ex en del av mina
spel-favoriter (Heroes, Caesar, Tomb Raider) kan bli lämpliga i strategi och taktik, historia och lederskap. Titta, vilken grovmotorik hat Laura Croft i Tomb Raider-serier, vilket kan man utnyttja i idrottsundervisningen t ex. För små barn blir det perfekt att använda Web-sidan SVT-Spelportalen http://svt.se/2.110087/start med så fina spel "Jakten på den stora nöten"
"Vilse i vintergatan", "Häxan surtant" mm. T ex "Jakten på den stora nöten" kan bli bra i både matte och naturkunskap medan "Häxan surtant" - i samhällkunskap och språkundervisning osv. barn tycker att det är roligt att använda spel i lärandet. Jag brukar använda spel på http://modersmal.skolverket.se/ryska/odersmal.skolverket.se/ryska/
i min modersmålsundervisning och barnena är nöjda och intresserade av att delta i.
Men vad säger forskningen?
"Vilse i vintergatan", "Häxan surtant" mm. T ex "Jakten på den stora nöten" kan bli bra i både matte och naturkunskap medan "Häxan surtant" - i samhällkunskap och språkundervisning osv. barn tycker att det är roligt att använda spel i lärandet. Jag brukar använda spel på http://modersmal.skolverket.se/ryska/odersmal.skolverket.se/ryska/
i min modersmålsundervisning och barnena är nöjda och intresserade av att delta i.Men vad säger forskningen?
"Datorspel kan vara ett effektivt verktyg i undervisningen, men bara om läraren är närvarande och ställer frågor, enligt Elisabet M. Nilsson. Hon har skrivit avhandlingen “Simulated “real” worlds: Actions mediated through computer game play in science education”. " säger Elisabet M. Nilsson på
http://www.skolporten.com/art.aspx?id=CYAAt 2010-07-25.
Anna Euström och Lotta Hofverberg, som undersökte SimCity i undervisningen, beskriver i sitt examenarbete
Anna Euström och Lotta Hofverberg, som undersökte SimCity i undervisningen, beskriver i sitt examenarbete
(http://hdl.handle.net/2043/3574 2010-07-25) "Om man spelar spelet under längre tid, som vi längre tid, som vi rekommenderar i en undervisningssituationen, kan man lägga till fler krav under spelets gång för att få eleverna att upptäcka olika saker. Under tiden som spelet pågår kommer eleverna då att upptäcka att de behöver viss kunskap för att kunna komma vidare. Alltså kan datorspelandet få god effekt för lärandet inom matematik och No/teknik."
Jag tror att datorspel kommer att användas mer avancerat i lärandet i framtiden. Det utvecklas.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar