Leta i den här bloggen

Sidor

31 juli 2010

Kurslitteratur (fort)

Nu pendlar jag mellan mitt bloggande, övningar i Bilda, kurslitteratur och förberedelsen till projektet samt hemmet och körsbärssylt (vi har för mycket körbär på gården i år). Så där...

Nu läser jag en rapport (på kurslitteraturs listan) som handlar om Web 2.0-verktygena samt om deras användningsområde och tillämpning i undervisningen och heter "What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education" av Paul Anderson (JISC Technology & Standards Watch, Feb 2007).

Det en bra och nyttig att läsa litteratur med en strukturerat beskrivning IKT-verktygena samt analys och reflektioner angående Web-ändringar. Det är intressant att läsa hela rapporten. Men man kan betona på några särskilda momenten.

Jag är helt med t ex om att bloggar kommer att bli mycket mer än endast lättanvändande allmänna verktyg (s. 48, Anderson Paul, 2007) likasom de andra redskapena. Och det har redan skett, kan man säga (artikeln är skriven 2007).

T ex del 6.4 "Trust, privacy, security and social networks", som handlar om vad det är för system man använder i Web 2.0 för att skydda mot spam och spara nödvändiga för medlemmer informationer. "Her Net Trust system96 uses social networks to re-embed social information online."(s. 50, Anderson Paul, 2007)


Det var också intressant att läsa om Web 3.0 dvs 3-dimensionens version av sociala nätverks system, som är på gång (s. 52, Anderson Paul, 2007).

"... we may also begin to see a change in the way in which we interact with other people..." (s. 47, Anderson Paul, 2007) Jag är med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar